Ett värdeskapande eller byråkratialstrande verksamhetsstöd?
SUHF & SULF:s inbjudan till nytt digitalt lunchseminarium den 30 januari, 2025 kl. 12-13 (på svenska):
SUHF:s grupp för kvalitet i administrationen och SULF arrangerar tillsammans under hösten 2024/våren 2025 en seminarieserie med temat att skapa förutsättningar och dialog för större samsyn kring högskolans uppdrag mellan lärare, forskare och personal inom verksamhetsstödet. Målet är att utifrån flera olika perspektiv belysa vilka utmaningar som vi ser som lärare, forskare och verksamhetsstödspersonal i lösandet av uppdragen utbildning och forskning.
Målgrupper för seminarieserien är såväl lärare och forskare som personal inom verksamhetsstödet vid landets lärosäten. Inbjudan går ut till SULF:s medlemmar och till universitet och högskolors universitetsdirektörer/högskoledirektörer/ förvaltningschefer. Önskemålet är att ni inom era lärosäten sprider inbjudan brett till såväl t.ex. prefekter som relevanta grupper inom verksamhetsstödet.
Till detta andra seminarietillfälle den 30 januari 2025 är professor Shirin Ahlbäck Öberg, Uppsala universitet, inbjuden för att presentera SUHF-rapporten Ökad kontroll och ökad byråkratisering - Interna effekter på lärosätena (Öberg Ahlbäck & Boberg, Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt (HERO, Uppsala universitet, Oktober 2024)). Denna delrapport två beskriver hur den ökande administration som riksdag, regering och andra statliga myndigheter genererat under de senaste tre decennierna påverkar hur det administrativa arbetet organiseras internt på lärosätena. Efter presentationen följer ett samtal kring rapportens tema mellan universitetsdirektör Kerstin Jacobsson, KTH, förbundsdirektör Lars Geschwind, SULF och docent Anders Ivarsson Westerberg, Södertörns högskola.
Delrapport ett, Ökad kontroll och ökad byråkratisering (Öberg Ahlbäck & Boberg, Centrum för högre utbildning och forskning som studieobjekt (HERO, Uppsala universitet, 2024)) var temat för SUHF och SULF:s lunchseminarium den 9 september 2024.