Sök efter:
Seminarium

Maxad högskola – hur maximerar vi lärandet? (Almedalen 2016)

Max Scheja, professor i högskolepedagogik, samtalar med studenter, universitetslärare, rektorer och politiker om hur vi maximerar lärandet i högskolan. Vad krävs för att förbättra lärandet? Hur utformas lärandet optimalt? Idag läggs alla resurser på antal undervisningstimmar och inte på kritiska diskussioner med kollegor om pedagogik, det som kallas det akademiska lärarskapet. De timmar som avsätts på undervisning räcker inte till kritisk granskning. Vi anser att det akademiska lärarskapet är nyckeln till kvalitetsutveckling för undervisning. Vi vill därför diskutera hur vi kan maximera lärandet.

Sveriges universitetslärare och forskare (SULF), Sveriges förenade studentkårer (SFS) samarrangerar.

Vad gäller om du riskerar bli uppsagd på grund av arbetsbrist?

Webbinariet tar upp och vad som gäller om du riskerar bli uppsagd på grund av arbetsbrist samt vilket stöd du …

Ett gränslöst arbete?

Det känns som att jag alltid jobbar över men aldrig får någon kompensation för tiden, hur fungerar egentligen universitetslärarnas årsarbetstid? …

SULF 40 år: Akademi och klimat – en framtidsspaning

Inspelning av seminarium den 11 september 2024. Klimatomställningen kräver att både företag, samhälle, politik och individer hjälps åt. Hur ser …

Seminarium om lön och lönesättande samtal

Webbinarium om lön och lönesättande samtal med SULF:s ombudsman Mikael Brisslert den 3 september 2024.

SULF 40 år: Akademin och AI – möjligher och risker

SULF fyller 40 år 2024 och det firar vi med en serie lunchsamtal om aktuella ämnen. Samtalet den 22 maj …

Webbinarium: Att vara doktorand – doktoranders villkor och rättigheter

Att vara doktorand – doktoranders villkor och rättigheter. SULF:s ombudsman Catrine Folcker föreläser. Filmen är en inspelning från ett webbinarium …