Fysisk arbetsmiljö
Din fysiska arbetsmiljö som anställd handlar om allt från skrivbord och stolar till arbetsredskap så som datorer och annan teknisk utrustning men även värme, buller, ljus, ventilation och de faktiska lokalerna du arbetar i. En del av SULF:s medlemmar arbetar även med olika typer av kemikalier, mikroorganismer eller läkemedel, vilka kan innebära särskilda hälsorisker.
I arbetet för en god arbetsmiljö ingår såväl den fysiska som den sociala och organisatoriska arbetsmiljön. Arbetsgivaren ska arbeta med båda dessa delar inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet. I det systematiska arbetsmiljöarbetet arbetar arbetsgivare tillsammans med skyddsombud och övriga arbetstagare för att bland annat undersöka arbetsmiljön, bedöma riskerna för att någon kan komma till skada, åtgärda brister och följa upp att åtgärderna gett avsedd effekt. Som anställd har du alltid rätt till information om hur hälsorisker förhindras i det specifika arbete du utför.
Fysisk arbetsmiljö är ett mycket brett ämne som regleras i ett flertal av arbetsmiljöverkets föreskrifter. Har du frågor om eller anmärkningar på din arbetsmiljö rekommenderar SULF att du i första hand tar kontakt med din arbetsgivare och det lokala skyddsombudet eller huvudskyddsombudet på din arbetsplats. På arbetsmiljöverkets hemsida finns även mycket information om arbete i inomhusmiljö och med kemikalier.