Sök efter:

Framtidens akademi– hållbar och djärv

Ledare i Universitetsläraren
Sanna Wolk, förbundsordförande SULF

Den akademiska världen står inför stora förändringar. Samhällsstrukturer som snabbt ändras med globala utmaningar, nya ekonomiska förutsättningar och snabb teknikutveckling är några faktorer. Här finns möjligheten att bygga en akademi som är hållbar i alla aspekter – en akademi som sätter kunskap och bildning i centrum och som vågar vara djärv i sitt sökande efter ny kunskap.

För att akademin ska kunna transformeras i takt med de pågående förändringarna måste staten ta sitt ansvar för att säkerställa en stabil och långsiktig finansiering av både utbildningen och forskningen. En akademi av hög kvalitet är beroende av att utbildning och forskning tillåts utvecklas utan att styras av kortsiktiga politiska intressen eller marknadens krav. Politiskt styrda satsningar på både utbildning och forskning riskerar att begränsa den bredd och det djärva kunskapsinhämtande och utforskande som är avgörande för att kunna lösa framtidens oväntade problem och kunna ge våra studenter en bra utbildning. Staten måste ge akademin förtroendet att självständigt och fritt både söka ny kunskap, som att sprida kunskap.

För att lärare och forskare ska våga ta pedagogiska och vetenskapliga risker och utforska nya metoder och områden krävs trygga anställningar. Otrygga arbetsvillkor leder till riskminimering och återhållsamhet, som kan begränsa lärares och forskare arbete. En hållbar akademi måste erbjuda stabila anställningar som ger lärare och forskare modet att satsa på högkvalitativ utbildning som djärva forskningsprojekt för att utforska det okända.

Kunskap har alltid varit en hörnsten i akademin, och just en oberoende och fri kunskap kommer vara avgörande för att möta framtidens utmaningar. Ingen kan förutse vilka problem vi kommer att stå inför i morgon, och därför måste akademin skapa en bred kunskapsbas och en intellektuell beredskap för att möta det okända. Forskningens och utbildningens värde kan inte bara mätas i omedelbara resultat eller ekonomisk nytta. Vi måste återupprätta kunskapens egenvärde som en grund för akademins utveckling.

Framtidens akademi måste också vara öppen för samhället och bidra till en bred bildning och ett livslångt lärande. I en tid då populism och vetenskapsförnekelse växer sig starkare är det avgörande att akademin engagerar sig i det demokratiska samtalet och försvarar kunskapens roll i samhället. En hållbar akademi är en akademi som inte drar sig undan utan är en aktiv del av samhällsutvecklingen, där forskningen och undervisningen bidrar till att skapa ett demokratiskt och hållbart samhälle.

En hållbar akademi måste också vara en inkluderande akademi. För att akademin ska kunna möta framtidens utmaningar krävs ett fortsatt fokus på jämställdhet och mångfald. Genom att främja lika villkor och möjligheter för alla forskare och lärare kan vi säkerställa att hela samhällets kompetens och kreativitet tas tillvara.

När vi blickar framåt mot 2050 är akademin en central aktör i lösningen på globala utmaningar som klimatförändringar, pandemier och sociala som ekonomiska orättvisor. Dessa problem kan inte enbart lösas genom medicinska och tekniska framsteg, utan kräver också humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv. Akademin måste fortsätta satsa på tvärvetenskaplig forskning och en bred bildning som rustar oss för att möta de komplexa utmaningar som väntar. SULF:s roll i denna framtid är att fortsätta driva på för bättre villkor för forskare och lärare. Vi måste stå upp för akademisk frihet, schysta arbetsvillkor och -miljöer, som främjar forskning och utbildning av hög kvalitet.

Framtidens akademi är mer än bara en plats för forskning och utbildning – den är en ledstjärna i vårt gemensamma arbete för en hållbar, rättvis och kunskapsdriven framtid.

Sanna Wolk
Ordförande för SULF

Texten är publicerad i Universitetsläraren 5/24

Fler nyheter