Sök efter:
Arbetsmiljö

Arbetsmiljö är allt vi påverkas av på arbetsplatsen

Arbetsmiljö är allt som vi påverkas av på arbetsplatsen. Alla anställda har rätt till en god arbetsmiljö. Med det menas att varje anställd ska känna sig säker och trygg på arbetsplatsen.  

Rätten till en god arbetsmiljö för alla anställda regleras dels i arbetsmiljölagen och dels i de föreskrifter som arbetsmiljöverket tar fram. Arbetsmiljölagen är en allmänt hållen lag och som kompletteras av arbetsmiljöverket föreskrifter. Eftersom Arbetsmiljölagen är en allmänt hållen ramlag, tydliggör dessa föreskrifter de regler som ska uppfyllas i arbetsmiljöhänseende. 2025 fick Arbetsmiljöverkets föreskrifter en ny regelstruktur i syfte att dels lättare hitta och förstå hur dessa regler ska användas, dels förtydliga hur de olika föreskrifterna hänger ihop.  

Arbetsgivaren har huvudansvaret i det gemensamma arbetet att skapa en frisk arbetsplats där ingen skadas eller mår dåligt på grund av arbetet. Det arbetet kallas för det systematiska arbetsmiljöarbetet och är en arbetsuppgift som alla arbetsgivare/chefer måste arbeta med aktivt. Chefer kan inte själva skapa en god arbetsmiljö utan den skapas genom att alla på arbetsplatsen tillsammans arbetar med arbetsmiljöfrågorna. Därför ska arbetsgivaren/chefer erbjuda alla anställda möjligheten att medverka i arbetsmiljöarbetet. Det är viktigt att komma ihåg att alla medarbetare, inklusive chefer, utgör och bidrar till varandras arbetsmiljö. 

SULF ser frågan om god arbetsmiljö som central för våra medlemmars möjligheter att nå både egna professionella mål såväl som verksamhetens mål. 

Olika roller i arbetsmiljöarbetet

De olika aktörer som arbetar tillsammans för att skapa en bra arbetsmiljö är arbetsgivare/chefer, skydds-/arbetsmiljökommittéer, medarbetare, skydds-/arbetsmiljöombud och i många fall också den lokala Saco-S föreningen.

Som anställd har du skyldighet att följa instruktioner och berätta för arbetsgivaren om du ser eller upplever att ditt eller andras arbete innebär fara eller risk för liv och hälsa. Du bör också ha en löpande dialog med din närmaste chef om din arbetssituation.

Varje år ska du dessutom ha ett medarbetar-/utvecklingssamtal med din chef där ni stämmer av hur din arbetssituation har varit under det gångna året och vad som ska utföras det kommande året. Tjänstgöringsplaneringen är ett bra redskap att använda vid denna avstämning.

Gör till en vana att löpande vända dig till din chef med frågor, önskemål och krav på åtgärder som är nödvändiga för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter.

Förbered dig väl inför det årliga medarbetar-/utvecklingssamtalet du ska ha med din chef. Var tydlig med de behov/kunskapsbehov som du har.

Tveka inte att ta kontakt med den lokala Saco-S-/Akademikerföreningen eller skyddsombuden om du behöver stöd i någon av dessa frågor

I din position som chef kommer du att arbeta med många olika typer av frågeställningar, däribland arbetsmiljö. För att kunna axla arbetsmiljöansvaret är kunskap mycket. Bristande arbetsmiljöarbete är nämligen förknippat ohälsa, höga kostnader för arbetsgivaren och ytterst skadeståndsansvar. Som chef har du rätt att ställa krav på din arbetsgivare att få genom en utbildning i hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling. Utbildning kan ges av företagshälsovård eller annan resurs med kompetens inom området.

Som chef behöver du ha en löpande dialog med de anställda du ansvarar för med syfte att säkerställa att de har en god arbetsmiljö. I den arbetsuppgiften ligger också ett krav på att ha kunskap om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön fungerar och upplevs fungera på arbetsplatsen.

Den organisatoriska arbetsmiljön är resultatet av hur arbetet ordnas, styrs, kommuniceras och hur beslut fattas. Den social arbetsmiljön är hur vi samspelar med och påverkas av de företeelser och människor som finns runt omkring oss. Arbetsmiljö handlar också om anställdas upplevelser av arbetet i form av möjlighet till variation, sociala kontakter, personlig- och yrkesmässig utveckling, självbestämmande och yrkesmässigt ansvar. I föreskriften planering och organisering av arbetsmiljöarbete, OSA (AFS 2023:2)  (hyperlänk, öppnas i eget fönster) finns bland annat konkreta förslag på hur du som chef kan agera förebyggande för att undvika en för hög arbetsbelastning hos de anställda genom att resurserna anpassas till kraven i arbetet. Till föreskriften finns en vägledning.

Det är viktigt att du som chef skapar tydlighet i verksamheten genom att se till att det finns regler, rutiner riktlinjer och policyer som de anställda kan följa. På så sätt minskas riskerna för ohälsa hos de som du har ansvar för. Här finns stöd att hämta från personal/HR-avdelningen. Dessa typer av frågor tas även lämpligen upp och diskuteras på personalmöten/arbetsplatsträffar eller liknande sammankomster.

Tänk på att eventuella problem/svårigheter i verksamheten är information som ska rapporteras till den lokala/centrala skyddskommittén.

Vill du veta mer om olika typer av chefsfrågor så kan du prenumerera på Sacos nyhetsbrev för chefer, anmäl dig här.

Skydds-/arbetsmiljöombuden är de personer som har som uppgift att följa och bevaka arbetet med arbetsmiljön på arbetsplatsen. Skyddsombud kallas även ibland för arbetsmiljöombud. Här har vi valt att använda begreppet skyddsombud. Skyddsombuden arbetar med att hålla intresset och engagemanget levande för arbetsmiljöfrågorna på arbetsplatsen samt är de anställdas representanter i dessa frågor.

De arbetar tillsammans med arbetsgivaren för att hitta de mest lämpliga lösningarna för arbetsplatsen. Arbetsmiljöfrågor som hanteras kan avse trivsel, samarbete, kommunikation mellan grupper, olika typer av risker i arbetet eller förändringar på arbetsplatsen. Skyddsombuden har också, förutom samarbete med arbetsgivaren, ett nära samarbete med medarbetare såväl som med den lokala Saco-S föreningen/Akademikerföreningen. De kan också hjälpa till att få i gång diskussioner om viktiga gemensamma frågor vid arbetsplatsträffar eller liknade möten på arbetsplatsen. Skyddsombuden utför ett viktigt arbete men de tar aldrig över ansvaret för arbetsmiljöarbetet som ligger på arbetsgivaren/chefer.

Det ska finnas lättillgängliga uppgifter om vem eller vilka som är skyddsombud på din arbetsplats så att du vid behov lätt kan komma i kontakt med rätt person. Till skillnad från den lokala Saco-S-föreningen/Akademikerföreningen, som endast företräder medlemmar, representerar skyddsombuden alla medarbetare på arbetsplatsen oavsett om de är medlemmar i ett fackförbund eller inte.

Kontakta gärna ett skyddsombud på din arbetsplats om du inte får gehör för din arbetsmiljöfråga hos din chef eller om du upplever att du inte kan prata med denne om frågan/problemet.

Till arbetsgivarens hjälp i arbetsmiljöarbetet finns en eller flera skydds-/arbetsmiljökommittéer på olika nivåer i verksamheten. De är samverkansorganen mellan arbetsgivaren och medarbetarna genom skyddsombud. En skyddskommitté kan också kallas arbetsmiljö-/kommitté/-grupp eller liknande. Här har vi valt att använda begreppet skyddskommitté.

Skyddskommittéerna deltar i planering och uppföljning av arbetsmiljöförhållandena på arbetsplatsen. De arbetar också med principiella och övergripande arbetsmiljöfrågor. I skyddskommittéerna ingår företrädare för arbetsgivaren och skyddsombud. Trots det arbetsmiljöarbete som skyddskommittéerna utför övertar de inte arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön. 

Den lokala Saco-S-föreningen/Akademikerföreningen kan hjälpa dig om du inte tycker att din chef lyssnar på dig, eller om du inte känner att du kan eller vill diskutera frågan med denne. De fackliga företrädarna har löpande kontakt med skyddsombuden och kan också ta frågan vidare till dem. Exempel på frågor kan vara problem med tjänstgöringsplanen, att tiden inte räcker till, samarbetsproblem med en kollega eller något annat. De kan också hjälpa till att få igång diskussioner om viktiga gemensamma frågor vid arbetsplatsträffar eller liknade möten på arbetsplatsen.

I arbetsmiljölagstiftningen har de fackliga företrädarna inte tilldelats någon roll. Men det är den fackliga organisationen som har rätt att förhandla med arbetsgivaren i flertalet frågor, och kan därför agera i många av de frågor som kommer upp.

Tveka inte att ta kontakt med den lokala Saco-S- föreningen/Akademikerföreningen.