Sök efter:

Råd, stöd och förhandlingshjälp

Som medlem har du möjlighet att få råd och stöd i frågor som rör jobbet. Det kan handla om att du blivit felaktigt uppsagd, skadat dig eller inte fått ut din lön.

Under menyn Jobb, lön och villkor har vi samlat information om vad som gäller inom högskolesektorn. Här kan du till exempel läsa mer om lön och lönesättande samtal, arbetslöshet och tips inför din akademiska karriär.

Lokalt stöd

Om du har frågor om lön och löneläge, arbetstider, anställningsvillkor, arbetsmiljö eller behöver förhandlingshjälp ska du kontakta din lokala Saco-S förening eller Akademikerförening (motsvarande). De lokalt förtroendevalda besitter en oöverträffad kunskap om den lokala verksamheten och tänkbara lösningar. De har också stor kunskap om relevanta lagar, regler och avtal. Här hittar du kontaktuppgifter till lokala företrädare på ditt lärosäte.

Centralt stöd

Vår medlemsrådgivning svarar på allmänna och principiella arbetsrättsliga frågor. Ibland går det inte att lösa problemen lokalt. Då kan våra centrala experter bistå de lokala företrädarna. Det handlar till exempel om att ha kvalificerat juridiskt stöd vid sin sida.

I undantagsfall händer det att vi trots det utökade stödet inte hittar någon lösning. I dessa fall är det möjligt för dig som medlem att få rättshjälp.

SULF:s medlemsrådgivning

Snabbaste sättet att få svar är att mejla radgivning@sulf.se. Rådgivningen har telefontider på onsdagar kl. 13-15 och fredagar kl. 9-11.30. Avvikelser kan förekomma. Ring 08-505 836 00, menyval 1. När du skriver till oss passa gärna på att kolla dina uppgifter i medlemsregistret och skicka även med dina kontaktuppgifter i mejlet så att vi kan nå dig även telefonledes om det behövs.

SULF:s medlemsregister

Medlemsregistret hjälper bland annat till med medlemsregisterfrågor som till exempel adressändringar och om du bytt jobb, medlemsavgifter och in- och utträden. Telefon 08-505 836 00 menyval 2, mejl medlem@sulf.se. Telefontiden är vardagar 9.00 -11.30. När det gäller mejl är ambitionen att du ska får svar inom 24 timmar på vardagar. I samband med större helger och semestertider kan svarstiderna variera.

Ange följande när du mejlar så att vi kan ge dig så bra svar som möjligt:

  1. Medlemsnummer eller personnummer.
  2. Vad ärendet gäller.
  3. Den e-postadress du vill att vi svarar till alternativt telefonnummer.