SULF kommenterar forskningspropositionen: Mer pengar och mer politisk styrning
Regeringen presenterade idag forsknings- och innovationspropositionen ” Forskning och innovation för framtid, nyfikenhet och nytta”. SULF är initialt positiva till några förslag men ser också stora problem.
- Jag är förvånad att regeringen går så långt i fel riktning, när de lovat förbättringar. Det är ett hårt slag mot Sveriges konkurrenskraft. Johan Pehrson kunde inte svara på journalisternas fråga om varför propositionens inriktning på konkurrensutsatta medel är bättre än att öka basanslagen, säger Sanna Wolk, förbundsordförande på SULF.
Regeringens satsningar på forskningsfinansiering är välkommen med det är ett stort problem att de fortsätter på den ingångna banan som minskar andelen basanslag. Dessutom är de basanslag som tillförs till lärosätena konkurrensutsatta och starkt politiskt styrda. SULF ifrågasätter om det ens är att betrakta som basanslag om ökningen inte består av helt fria medel. Den nya forsknings- och innovationspropositionen fortsätter därmed på samma bana som tidigare.
- Mer av samma politik kommer inte ge nya resultat. Det går att göra på andra sätt även om denna och tidigare regeringar inte verkar tro det. Uppenbarligen har ideologin om konkurrensutsättning och större andel externa medel inte lett till större framgångar för Sverige som forskningsnation. Det är dags att testa något nytt, säger Karin Åmossa, samhällspolitisk chef på SULF.
SULF är positiva till att regeringen lyfter frågan om akademisk frihet i forskningspropositionen. Det krävs fortfarande ett tydligare arbete för att grundlagsskydda den akademiska friheten och lärosätenas autonomi. Vi hade hoppats på att Liberalerna skulle ta ett första steg i att infria sitt vallöfte om grundlagsskydd i forskningspropositionen. I väntan på det är det dock positivt att regeringen jobbar vidare med akademisk frihet på andra sätt. Regeringen annonserar två utredningar på området som kan kopplas till akademisk frihet och lärosätes autonomi: en utredning om skyddet för lärare och forskare samt en utredning som ska analysera ändamålsenligheten i dagens myndighetsform.
Se längre kommentar.