Åsa Burman
Docent i praktisk filosofi, Stockholms universitet

Grattis du har utsetts till högskolehjälte, hur känns det?
Det känns väldigt roligt och hedrande! Jag blev extra glad och rörd av att det var en doktorand som skickat in en så fin motivering. Tack!
Varför är det viktigt att lyfta hjältar inom högskolan?
Det bidrar till att lyfta fram goda exempel från olika lärosäten så att vi kan lära av varandra. Just idag håller jag i en skrivarträff vid Stockholms universitet och en av gästdoktoranderna berättade att hon numera anordnar likadana skrivarträffar på sin heminstitution.
Det är också viktigt att betona att hjältar är plural i den mening att jag fått så mycket hjälp vid olika tillfällen i att skapa projektet Forum för doktorander. Exempelvis har jag fått möjlighet att jobba med en klok och framsynt områdesnämnd som bestämde sig för att satsa på projektet, proffsiga kommunikatörer, och en sann visionär vid personalavdelningen, Karin Steffensen, som varit med och förbättrat doktorandernas villkor under lång tid här vid Stockholms universitet.
Hur har du bidragit/hur vill du bidra till att skapa förändring inom högskolevärlden?
Jag vill gärna hjälpa doktorander och andra kollegor att bli klara med sitt akademiska arbete i tid och må bra på vägen. Vi är ofta så passionerade kring innehållet i vårt arbete, eller vad vi arbetar med, och stundtals glömmer vi därför bort själva processen, eller hur:et i vårt arbete. Hur:et är också centralt för att kunna utföra sitt bästa arbete och finna det lustfyllt.
Mer konkret så hjälper jag till med gemensamma skrivsessioner. Det är mycket glädjande att se så många ambitiösa doktorander dyka upp varje vecka! Ofta sker ett spontant erfarenhetsutbyte mellan doktoranderna under dessa tillfällen. I vårt mentorsprogram för doktorander så har vi gemensamma träffar för att bygga viktiga akademiska färdigheter, t ex hur man skriver och publicerar sig, akademiskt ledarskap i praktiken, och hur man skriver framgångsrika forskningsansökningar.
Under doktorandkurserna lär sig doktoranderna nya strategier och verktyg för att bli klara med sitt akademiska arbete i tid och förebyggande stresshanteringstekniker. Exempelvis att arbeta intensivt i 45 minuter utan avbrott och andra störningsmoment, och sedan ta en kort paus om 5-15 minuter som är en kontrast till arbetet, exempelvis gå en promenad. Uppgifterna kan delas upp i A-uppgifter (de allra viktigaste som kräver djup koncentration) och B-uppgifter (de som ingår i arbetet men avbryter det högkvalitativa arbetet med A-uppgifterna) och typen av uppgift kan gärna matchas mot ens energi under dagen (t ex A-uppgifter på morgonen om du är morgonmänniska).
Sammanfattningsvis så reflekterar deltagarna över, och lär sig mer om sig själva som akademiker; vilka förutsättningar behöver just jag för att göra mitt bästa arbete? Det ökar den akademiska självkännedomen.