Vad är akademiskt lärarskap?
Den 28 maj publicerar SULF en skrift om akademiskt lärarskap på sulf.se, kommer också att tryckas. Vi vill att du som är lokalt förtroendevald ska få förhandsinformation om att skriften är på gång och dessutom ge dig lite tips om vad du kan göra vid ditt lärosäte för att bidra till akademiskt lärarskap. Du är självklart alltid välkommen att kontakta SULF:s kansli för vägledning och stöd. Ladda ner skriften här.
Vad är akademiskt lärarskap och hur får jag veta mer?
- Vad är akademiskt lärarskap? Den korta versionen är att det är ett sätt att skapa förutsättningar för att stärka undervisningen och säkra kvaliteten i högskolan. Det handlar helt enkelt om ett arbetssätt som möjliggör att kollegor jobbar tillsammans och lär sig av varandra. Det låter ju bra och ganska självklart men det är det tyvärr inte. Idag saknas det helt enkelt tid för det i en universitetslärares vardag.
- Vill du veta mer om akademiskt lärarskap? Titta på SULF:s digitala seminarium Akademiskt lärarskap – så möter vi de nya utmaningarna: Skriftförfattarna Klara Bolander Laksov och Max Scheja, professorer inom högskolepedagogik, berättar mer om akademiskt lärarskap vid ett digitalt seminarium den 29 maj (livesänds på SULF:s facebook-sida kl 12.00-12.45. Lägg in det in kalendern redan nu!
I skriftens förord ställer SULF en rad krav på staten och lärosätena: Staten måste säkerställa att ett framtida resurstilldelningssystem ger förutsättningar för lärare vid universitet och högskolor att på bästa sätt utveckla sitt akademiska lärarskap och stoppa resursurholkningen genom att slopa produktivitetsavdraget.
Akademiskt lärarskap – det här kan du som är förtroendevald göra
SULF ställer fyra krav på lärosätena – där kan du som är lokalt förtroendevald agera.
Lärosätena måste:
- SULF:s krav: Säkerställa att varje lärare ges tid och förutsättningar för att bedriva ett akademiskt lärarskap. Tid för pedagogisk utveckling ska tydliggöras i arbetstidsavtalen.
Vad kan du som är lokalt förtroendevald göra? Kom ihåg att bevaka att pedagogisk utveckling läggs i tjänstgöringsplanerna varje år. Uppmana alla medlemmar att se till att de får tid för att utveckla ett akademiskt lärarskap i samband med att tjänstgöringsplaner upprättas. Arbetsuppgiften utbildning ska rymma detta. Det bör påverka omräkningsfaktorer i de fall man inte redan har det. - SULF:s krav: Erbjuda alla lärare kontinuerlig pedagogisk kompetensutveckling som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Vad kan du som är lokalt förtroendevald göra? Utveckling av akademiskt lärarskap – ett arbetssätt som möjliggör att kollegor jobbar tillsammans. Uppmana alla att se till att det finns tid avsatt för pedagogisk kompetensutveckling i tjänstgöringsplanerna. - SULF:s krav: Säkerställa att det på varje lärosäte finns tydliga kriterier för att bedöma pedagogiska meriter i både karriärvägar, rekrytering och lönesättning.
Vad kan du som är lokalt förtroendevald göra? Uppvärdera den pedagogiska meriteringen. Gör en genomlysning av hur det ser det ut på det egna lärosätet då det gäller pedagogisk meritering. Ställ också krav på lärosätesledningarna då det gäller pedagogisk meritering som kriterium i lönesättningen. - SULF:s krav: Skapa arenor som möjliggör att lärare kan mötas och föra en dialog om högskolepedagogisk utveckling.
Vad kan du som är lokalt förtroendevald göra? Uppmana arbetsgivaren att stötta och utveckla arenor där man diskuterar högskolepedagogisk utveckling för hela lärosätet. Mål ska sättas för detta. I det här fallet kan du som lokalfacklig kontakta SULF:s kansli för vägledning och stöd.