Sök efter:

Råd, stöd och förhandlingshjälp

Som medlem har du möjlighet att få råd och stöd i frågor som rör jobbet. Det kan handla om att du blivit felaktigt uppsagd, skadat dig eller inte fått ut din lön.

Under menyn Jobb, lön och villkor har vi samlat information om vad som gäller inom högskolesektorn. Här kan du till exempel läsa mer om lön och lönesättande samtal, arbetslöshet och tips inför din akademiska karriär.

Lokalt stöd

Om du har frågor om lön och löneläge, arbetstider, anställningsvillkor, arbetsmiljö eller behöver förhandlingshjälp ska du kontakta din lokala Saco-S förening. De lokalt förtroendevalda besitter en oöverträffad kunskap om den lokala verksamheten och tänkbara lösningar. De har också stor kunskap om relevanta lagar, regler och avtal. Här hittar du kontaktuppgifter till lokala företrädare på ditt lärosäte.

Centralt stöd

Vår medlemsrådgivning svarar på allmänna och principiella arbetsrättsliga frågor. Ibland går det inte att lösa problemen lokalt. Då kan våra centrala experter bistå de lokala företrädarna. Det handlar till exempel om att ha kvalificerat juridiskt stöd vid sin sida.

I undantagsfall händer det att vi trots det utökade stödet inte hittar någon lösning. I dessa fall är det möjligt för dig som medlem att få rättshjälp.

SULF:s medlemsrådgivning

Snabbaste sättet att få svar är att mejla radgivning@sulf.se. OBS! Vecka 26-33 kan du endast nå rådgivningen via mejl. När du skriver till oss passa gärna på att kolla dina uppgifter i medlemsregistret och skicka även med dina kontaktuppgifter i mejlet så att vi kan nå dig även telefonledes om det behövs. Det är extra viktigt under sommaren då rådgivningen enbart nås via mejl.

SULF:s medlemsregister

Medlemsregistret hjälper bland annat till med medlemsregisterfrågor som till exempel adressändringar och om du bytt jobb, medlemsavgifter och in- och utträden. Under sommaren har medlemsregistret öppet måndag, onsdag och fredag 9-11.30. Telefon 08-505 836 00 menyval 2, mejl medlem@sulf.se. OBS! Helt stängt vecka 28 och 31.

Ange följande när du mejlar så att vi kan ge dig så bra svar som möjligt:

  1. Medlemsnummer eller personnummer.
  2. Vad ärendet gäller.
  3. Den e-postadress du vill att vi svarar till alternativt telefonnummer.