Sök efter:
Arbetsmiljö

It-tillgänglighet – diskussion och förslag på riktlinjer

Förväntas du vara tillgänglig dygnet runt?

Diskutera it-tillgänglighet i grupp på din arbetsplats. För en god arbetsmiljö är det viktigt att göra skillnad mellan fritid och arbetstid. Utgå från hur vi får en god arbetsmiljö med avseende på it-stress och vad som bör gälla för att arbetet ska fungera på ett bra sätt. Samma regler/riktlinjer bör gälla för hela organisationen/myndigheten.

Diskussionsfrågor:

  • När förväntas jag/vi svara på mejl?
    • Exempel: Mejlsvar förväntas bara på vardagar mellan 8-17.
  • Vill vi definiera tid när man bör undvika att skicka mejl?
    • Exempel: Mejl ska normalt inte skickas mellan 17-08.
  • Vad gäller för helger?
    • Exempel: På sin fritid förväntas ingen läsa eller svara på mejl.
  • Vad gäller för andra ledigheter?
  • Ska samma regler tillämpas för externt inkommande mejl och interna mejl? 
  • Användning av funktionen utkast/skicka senare för fördröjning av mejlskickande.
  • Accepterad svarstid på mejl – utifrån vad lagen anger.
  • Accepterad svarstid internt.
  • Accepterad svarstid externt.
  • När/hur ska autosvar användas?
  • Hur ska det ni bestämt kommuniceras till exempelvis studenter och andra?

Exempel på riktlinjer
Tips och råd för e-posthantering exempel