It-tillgänglighet – diskussion och förslag på riktlinjer
Diskutera it-tillgänglighet i grupp på din arbetsplats. För en god arbetsmiljö är det viktigt att göra skillnad mellan fritid och arbetstid. Utgå från hur vi får en god arbetsmiljö med avseende på it-stress och vad som bör gälla för att arbetet ska fungera på ett bra sätt. Samma regler/riktlinjer bör gälla för hela organisationen/myndigheten.
Diskussionsfrågor:
- När förväntas jag/vi svara på mejl?
- Exempel: Mejlsvar förväntas bara på vardagar mellan 8-17.
- Vill vi definiera tid när man bör undvika att skicka mejl?
- Exempel: Mejl ska normalt inte skickas mellan 17-08.
- Vad gäller för helger?
- Exempel: På sin fritid förväntas ingen läsa eller svara på mejl.
- Vad gäller för andra ledigheter?
- Ska samma regler tillämpas för externt inkommande mejl och interna mejl?
- Användning av funktionen utkast/skicka senare för fördröjning av mejlskickande.
- Accepterad svarstid på mejl – utifrån vad lagen anger.
- Accepterad svarstid internt.
- Accepterad svarstid externt.
- När/hur ska autosvar användas?
- Hur ska det ni bestämt kommuniceras till exempelvis studenter och andra?
Exempel på riktlinjer
Tips och råd för e-posthantering exempel